Sabtu, 24 Februari 2018

#TM2.Sabtu240218 - Fungsi Saluran Distribusi.




SALURAN DISTRIBUSI.



Kita pasti mengetahu bahwa saluran distrubusi memiliki peran yang sangat penting dalam melakukan pengiriman barang maupun jasa. Dimana saluran distribusi merupakan saluran yang digunakan produsen untuk menyalurkan atau mengirim barang dan jasa kepada konsumen.Dalam melaksanakankan kegiatan saluran distribusi pasti dihadapkan dengan perantara maupun aggen.

Adapun fungsi dari saluran distribusi sebagai berikut :


  1) Untuk meminimumkan logistik dan jumlah kos dimana Saluran yang dipilih akan mencerminkan kos tertentu, dan kos ini harus dinilai berhubung dengan jenis produk yang ditawarkan dan tahap perkhidmatan yang diperlukan.
  2)   Dari sudut pandangan pembekal dan customer, tahap perkhidmatan yang ditetapkan harus ditubuhkan, diukur dan dikekalkan..
  3)  Aliran maklumat yang relevan sangat penting untuk penyediaan dan penyelenggaraan perkhidmatan pengedaran yang efisien. Ini termasuk trend jualan, tahap inventori, laporan kerosakan, tahap perkhidmatan, kos moni-toring, dan sebagainya.
  4)   Untuk meningkatkan prospek penjualan yang dibuat. Faktor yang paling sesuai bagi setiap produk atau jenis kedai runcit akan ditunjukkan dalam pilihan saluran. Pilihan saluran dipengaruhi oleh objektif ini dalam beberapa cara:
·         Adakah penyerah menguruskan barangan di kedai?
·         Adakah paparan khas digunakan?
·         Adakah produk perlu dipasang, ditunjukkan atau dijelaskan?
·         Adakah terdapat promosi produk khas?

  5)   Agar menjadikan produk ini tersedia untuk pengguna pasaran . faktor yang paling penting dalam saluran distribusi adalah untuk memastikan produk tersebut diwakili dalam jenis kedai atau kedai runcit yang betul. Setelah mengenal pasti pasaran yang betul untuk barangan tersebut, syarikat mesti memastikan bahawa saluran edaran fizikal yang sesuai dipilih untuk mencapai matlamat.
  6)   Agar tercapainya  kerjasama dengan  faktor pengagihan yang relevan. Faktor ini mungkin dari sudut pandang pembekal atau penerima, dan termasuk saiz minimum pesanan, jenis beban unit, ciri pengendalian produk, peralatan pengendalian bahan, akses penghapusan (misalnya saiz kenderaan) dan kekangan masa penghantaran, dsb.






Tidak ada komentar:

Posting Komentar